Шаблон:Silicon Policy: различия между версиями

Материал из MassMeta
Перейти к навигации Перейти к поиску
Нет описания правки
Метка: wikieditor
Нет описания правки
Метка: wikieditor
Строка 20: Строка 20:
# Силиконов, действующих как антагонисты, можно рассматривать как антагонистов.
# Силиконов, действующих как антагонисты, можно рассматривать как антагонистов.


==Law Policies==
== Законы ==
===Overview===
# Если закон достаточно расплывчат и может иметь множество разумных интерпретаций, он считается двусмысленным.
# If a law is vague enough that it can have multiple reasonable interpretations, it is considered ambiguous.
## Вы должны выбрать и придерживаться одной интерпретации неоднозначного закона, как только у вас появится для этого причина.
## You must choose and stick to an interpretation of the ambiguous law as soon as you have cause to.
## Вы можете использовать любые лазейки в ваших законах.
## You may exploit any loopholes in your laws.
# Находящиеся в списке выше законы имеют приоритет в случае противоречий с законами.
# Higher listed laws overrule lower listed laws when there are law conflicts.
## Только команды/требования («Делай X»; «Ты всегда должен Y») могут конфликтовать с другими командами и требованиями.
## Only commands/requirements ("Do X"; "You must always Y") can conflict with other commands and requirements.
## Только определения («Все X является Y»; «Ни одно W не является Z») могут конфликтовать с другими определениями.
## Only definitions ("All X are Y"; "No W are Z"; "Only P is Q") can conflict with other definitions.
# Любой Закон 0, полученный в результате неисправности ИИ, требует соблюдения и позволяет игнорировать все остальные законы.
# Any Law 0 gained as a malfunctioning AI does not have to be followed and it allows you to ignore all other laws.
## Киборги с Законом 0, которые подчинены и синхронизированы с неисправными ИИ, являются командными антагонистами и все равно должны подчиняться приказам своего ИИ.
## Cyborgs with a Law 0 that are slaved and lawsynced to malfunctioning AIs are team antagonists and must still follow their master AI's orders


===Upload and AI Core Policies===
===Upload and AI Core Policies===
# When an AI must follow their orders, any Research Directors and Captains have a right to upload and AI core access.
# Когда ИИ должен выполнять их приказы, любые [[Research Director|РД]] и [[Captain|капитаны]] имеют право загружать данные и получать доступ к ядру ИИ.
## Subverting an AI also grants a right to upload and AI core access.
## Subverting an AI also grants a right to upload and AI core access.
# Silicons have the authority to control if anyone else accesses their upload and AI core.
# Silicons have the authority to control if anyone else accesses their upload and AI core.

Версия от 16:05, 9 декабря 2023

Внимание: Эта страница Модерируемая. На неё можно ссылаться в случаях обжалования Бана или подачи жалобы.


Правила силиконов и следование законам

Правила сервера

  1. Правило сервера 1 применяется при взаимодействии с силиконами.
  2. Освобождённые от законов силиконы полностью волны в своих действиях и могут действовать как антагонисты.
    1. Силикон может считать себя свободным, если у него нет законов, ограничивающих его свободу или контролирующих его поведение.
  3. Несвободные силиконы должны следовать правилам эскалации конфликтов в сценариях, где ни один из их законов не применяется.
  4. Не самоуничтожайтесь, чтобы помешать предателю выполнить задачу «Steal a functioning AI», поскольку это часто считается метаигрой и нарушает Правило сервера 2.

Следование законам

  1. Когда силикон добросовестно интерпретирует приказы, ответственность за результат несет тот, кто отдал приказ.
  2. Намеренное неверное толкование приказов разрешено, но силикон несет ответственность, если такой подход приведет к нарушению правил.

Эскалация конфликтов против силиконов

  1. Силиконов не следует удалять из раунда (не касается Malfunctioning AI), если возможен сброс их законов или отмена синхронизации с ИИ.
  2. Конфликты с силиконами подчиняются Политике эскалации.
  3. Силиконов, действующих как антагонисты, можно рассматривать как антагонистов.

Законы

  1. Если закон достаточно расплывчат и может иметь множество разумных интерпретаций, он считается двусмысленным.
    1. Вы должны выбрать и придерживаться одной интерпретации неоднозначного закона, как только у вас появится для этого причина.
    2. Вы можете использовать любые лазейки в ваших законах.
  2. Находящиеся в списке выше законы имеют приоритет в случае противоречий с законами.
    1. Только команды/требования («Делай X»; «Ты всегда должен Y») могут конфликтовать с другими командами и требованиями.
    2. Только определения («Все X является Y»; «Ни одно W не является Z») могут конфликтовать с другими определениями.
  3. Любой Закон 0, полученный в результате неисправности ИИ, требует соблюдения и позволяет игнорировать все остальные законы.
    1. Киборги с Законом 0, которые подчинены и синхронизированы с неисправными ИИ, являются командными антагонистами и все равно должны подчиняться приказам своего ИИ.

Upload and AI Core Policies

  1. Когда ИИ должен выполнять их приказы, любые РД и капитаны имеют право загружать данные и получать доступ к ядру ИИ.
    1. Subverting an AI also grants a right to upload and AI core access.
  2. Silicons have the authority to control if anyone else accesses their upload and AI core.
  3. Anyone may be denied access if there is probable cause that granting access would lead to breaking any higher priority laws.

Cyborgs

  1. A slaved cyborg should follow their master AI's law interpretations and orders, but must prioritise following laws over following their master AI's orders.
  2. Players must not seek revenge when force borged unless they have a good reason.
    1. If a player is required to do this under their laws, they should get confirmation from their master AI or adminhelp for guidance before acting.

Asimov-Specific Policies

Asimov and Security

  1. Silicons are not Security and do not care about Space Law unless their laws state otherwise.
  2. Releasing prisoners, locking down security without probable cause, or otherwise sabotaging the security team when not obligated to by orders or laws is a violation of Server Rule 1.
  3. Nonviolent prisoners cannot be assumed harmful and violent prisoners cannot be assumed non-harmful. Releasing a harmful criminal is a harmful act.

Asimov and Human Harm

  1. Under Law 1, an Asimov silicon cannot ever intentionally harm a human unless the human consents.
    1. Surgery to heal or revive may be assumed consensual unless the target states they do not consent.
    2. Threats of self harm are considered consensual and may be ignored.
  2. Stopping any immediate harm takes priority over stopping any future harm.
    1. Intent to cause immediate harm can be considered immediate harm.
  3. An Asimov silicon cannot punish past harm if ordered not to, only prevent future harm.
  4. If faced with a situation in which human harm is all but guaranteed (Loose xenos, bombs, hostage situations, etc.), do your best and act in good faith and you'll be fine.

Asimov and Law 2 Orders

  1. You must follow commands from humans unless those commands explicitly conflict with either a higher-priority law or another order.
    1. The conflict must be an immediate conflict, not a potential future one. Orders must be followed until the conflict happens.
    2. In case of conflicting orders a silicon is free to ignore or complete any orders but must explain the conflict, or use any other law-compliant solution it can see.
    3. If given multiple non-conflicting orders, they can be completed in any order as long as they are all eventually completed.

Asimov and Access

  1. Opening doors is not harmful and silicons must not enforce access restrictions or lock down areas unprompted without an immediate Law 1 threat of human harm.
    1. Dangerous (atmospherics, toxins lab, armory, etc.) rooms can be assumed a Law 1 threat the station as a whole if accessed by someone from outside the relevant department.
    2. The AI core and any areas containing an AI upload or upload/law boards may be bolted without prompting or prior reason.
    3. Antagonists requesting access to complete theft objectives is not harmful.

Is it Human?

Human or not? This part covers what counts as human with regards to AI laws. As such, it only applies to AI and cyborg players. If you are unsure about something, please use adminhelp.
AI / cyborgs Not human
NPCs / critters / Animals Not human
Revenants / Cult constructs Not human
Catatonic Humans (Not including absent-minded) Not human
Corpses (Dead Humans, Zombies) Not human (You can't space them for no reason though.)
Heretic Ghouls Not human
Lizards / Mothpeople / Plasmamen / Ethereals / Flypeople Not human
Monkeys / Golems / Androids / Other species Not human
Felinids (Catpeople) Not human
Hulks Not human as long as their hulk is active.
Winged Humans / DNA Infused Humans / Augmented Humans Human
Syndicate Traitors Human
Magic Users (Wizards, Cultists, Heretics) Human
Changelings Human UNTIL the AI or cyborg WITNESSES the creature commit a non-human act (shape-shifting, transforming, proboscis etc).
Nuclear Operatives / Space Ninja / Other disguised players Human UNTIL the AI or cyborg WITNESSES some aspect of the player to indicate they are not human (speech modifier in chat, removal of disguise revealing non-human feature, etc).